Repræsentanterne fra 2.U deler erfaringer med design og bestilling af studietrøjerne, der gjorde studieturen federe. Interview med klasserepræsentanterne Silja og Asker fra Silkeborg Gymnasium, der valgte Smilo.
2.U er en idrætsklasse på Silkeborg Gymnasium. Silja og Asker er repræsentanter for deres klasse i projektet omkring studietrøjer til deres studietur til Italien. Jeg har været så heldig at få lov til at interviewe dem omkring turen, processen omkring trøjerne og resultatet deraf.
Jeg bad Silja og Asker om at komme med et par gode råd til fremtidige repræsentanter, der overvejer at bestille hos Smilo. De svarede, at der ikke er specielt meget at være opmærksom på omkring selve bestillingen, da den er meget simpel - dette var rigtig fedt at høre, da vi hos Smilo netop fokusere på netop dette - men de kunne nævne andre væsentlige opmærksomhedspunkter.
Denne artikel belyser de vigtigste af de pointer omkring design af studietrøjer, jeg tog med mig, fra vores positive samtale.
Lektion #1: Design et symbol
I min snak med Silja og Asker fremhævede de den stærke fællesskabsfølelse, der prægede 2.U’s studietur. Dette sammenhold blev forstærket af klassens veldesignede studietrøjer, der ikke blot er en fryd for øjet, men også et vigtigt symbol. Et symbol på klassens samarbejde og målrettethed.
Derfor er denne pointe særligt vigtig at have for øje, når man designer: Sørg for at alle i klassen kan se sig selv i trøjen. Et stærkt motiv formår at få klassen til at fremstå som en enhed, der står sammen. På den måde bliver trøjen til både et symbol udadtil, men også til et godt minde for fremtiden.
2.U valgte i fællesskab at arbejde sig frem til motivet. Repræsentanterne afholdt en klassisk brainstorm på klassen, hvor stemningen var god og forslagene mange. Da de er en idrætsklasse, bød folk især ind med deres respektive idrætsgrene - på den måde blev alles passion repræsenteret i motivet.
Lektion #2 - Få betalt til tiden
Det kan lyde banalt, men den tydeligste udfordring ved 2.U’s bestilling havde været at få alle betalinger gennemført indenfor den aftalte deadline. Den eneste måde at sørge for dét på er at kommunikere og minde sine klassekammerater om det så ofte som nødvendigt. Derfor kræver det altså en smule gåpåmod at være repræsentant - man skal turde stille sig op foran sine klassekammerater og hive dem i ørerne om nødvendigt.
Silja forklarede, hvordan et par elever i klassen uheldigvis ikke havde fået betalt til den aftalte deadline, men udtrykte samtidig tilfredshed med løsningen, der var en 24 timers udsættelse af betalingsfristen uden det påvirkede leveringstiden.
Lektion #3 - Samarbejde og netværk
Det kan være en god ide, at forhøre sig i klassen, om ikke nogen skulle have nogle kompetencer eller bekendtskaber, der kan være behjælpelige til at opnå det bedst mulige resultat.
2.U var så heldige, at Askers far arbejder som grafisk designer, så Asker har indgående kendskab til designprocessen. Dertil var hans far også villig til personligt at behandle motivet, efter klassen havde tegnet det. At den tekniske del af designet blev udført af en professionel resulterede i et super skarpt motiv. Dette er et prima eksempel på, hvad man kan få ud af at benytte sit netværk til fulde.
Dertil havde klassen et par energiske repræsentanter, der ikke var bange for at gå i front: Da spørgsmålet om hvem som ville tage ansvaret for posten, udbrød Silja kvikt ”Den tager jeg!”. Hendes medrepræsentant Asker fulgte hurtigt trop, og sammen gik de i gang med at lede klassen hen mod designet af disse eksemplariske studietrøjer.
Grazie e buena notte
Igen tusind tak til Silja og Asker som velvilligt fortalte om deres og klassens oplevelser på studieturen og gav brugbar feedback omkring både trøjerne og Smilos service.
Har du og din klasse også haft en fed oplevelse, der fortjener at blive fortalt, så hører vi meget gerne om den! Skriv til os på: bjarke@smilo.dk