Opskriften på motivet der sprænger din hjerne – 2.Z fra Rungsted Gymnasium slår rekorden for, hvor gennemført et motiv kan blive.
Før du læser videre, så er det bedst lige at stoppe op og spørge dig selv: er jeg klar til at få rykket grænser i dag? Er jeg rent faktisk beredt på at høre om det mest gennemførte motiv i mands minde?
Hvis svaret er ja, så scroll videre for et unikt indblik i processen bag dette mesterværk:
Efter pulsen er faldet lidt ned efter indtaget af denne visuelle skønhed, så begynder spørgsmålene at trænge sig på. Spørgsmål som; ”hvad sker der for æstetikken?”, ”hvor seje er fårene med horn lige?”, ”er det designet af en professionel?” og ”shit, det er nice!”
I denne artikel får du svar på dette og meget andet. Vi har nemlig været så heldige at få Marius med på telefonen til at besvare dem og gøre dig i stand til at designe din egen klasses unikke og komplette trøjemotiv.
Marius er den kunstneriske sjæl fra 2.Z på Rungsted Gymnasium, der både designede og tegnede klassens studietrøjemotiv….så, uden for mange krumspring kaster vi os ud i det!
Et gennemtænkt og gennemført tema
Der sker så mange ting i motivet, at jeg bare ville lade Marius fortælle frit fra leveren til en start:
Kan du fortælle lidt om ideen bag motivet, Marius?
Vores studietur går til Skotland, så jeg startede derfor med at undersøge, hvad der karakteriserer og symboliserer Skotland. Turens temaer er historie og naturvidenskab, hvilket også skulle illustreres.
De skotske våbenskjold er en vigtig historisk del af Skotlands nationalsymboler. Derfor kom jeg på at motivets udgangspunkt skulle være en nyfortolkning af Skotlands våbenskjold.
Skotlands nationaldyr er enhjørningen, der er en klassisk del af skotske våbenskjold og skotsk mytologi. Også fåret er essentielt; gennem tiden og til stadighed har fårehold været en vigtig del af det skotske landbrug. Og så er Loch Ness-uhyret én af de mest populære skotske myter til dato. Vandet skal illustrere Loch Ness søen.
Til den naturvidenskabelige del af turen skal vi på destilleri og kigge på whisky, da det næsten er en så skotsk ting, som noget kan være. Og så håber vi da på at komme til at smage en enkelt ægte skotsk whisky eller to. Derfor var dette også et oplagt element at inddrage.
Endeligt ville jeg have omridset af Skotland med, hvilket omringer klassens signaturer.'
Lavpraktisk kreativitet alle kan være med på
All right, det giver skidegod mening! Men da jeg selv er lidt af en kage til den slags, måtte jeg bede Marius forklare som til en 5-årig, hvordan man får omsat de gode ideer til et færdigt motiv. Hvordan gør man det, Marius? Fortæl, fortæl…..
Hvordan gik du praktisk til værks?
'Efter at have valgt elementerne, der skulle med, begyndte jeg at tegne de enkelte dele, så jeg fik et indtryk af, hvilken stil der egnede sig bedst.
Så tegnede jeg en masse sjuskede skitser for at finde ud af størrelsesforhold og placeringer af dem. Jeg kom igennem en del opstillinger og fandt ud af, at det var fedt, at det hele sprang ud af vandet i et virvar af skotske elementer.
Så rentegnede jeg dyrene til den ene halvdel af motivet, som jeg scannede ind på computeren. Jeg spejlvendte billedet og lagde den originale tegning over skærmen, så motivet kunne ses gennem papiret og tegnede det op. På den måde endte jeg med en håndtegnet spejlvending af dyrene – det fungerede bedre for mig, da jeg ikke er det store computergeni, jeg er bedre i hånden. Dernæst centrerede jeg flasken mellem dyrene.
Vandet tegnede jeg separat og scannede ind, så det kunne lægges over forskellige udkast for at se, hvor det passede bedst.
Jeg endte ud med en tegning i A3-størrelse, som jeg scannede ind på skolen.'
Hvilke redskaber brugte du?
'Faktisk bare blyant til skitserne og almindelig sort tusch til at tegne det op. På computeren blev alt gjort i Word.
Da vi havde valgt at studietrøjerne skulle være navy-blå, så skulle motivet jo være hvidt. Derfor omvendte jeg farverne i Windows indstillingerne, så jeg kunne se, hvordan motivet tog sig ud i hvid. Der var nogle ting, der skulle rettes til såsom øjnene, der fik et andet udtryk med omvendte farver, og nogle detaljer i vandet skulle også rettes til.'
Et par råd på falderebet
Mod slutningen af vores gribende samtale tillod jeg mig at udfritte Marius om endnu flere tips og tricks, der kan være en hjælp til andre med at designe en uforglemmelig studietrøje.
Har du andre tips til folk, der vil designe selv?
'Ja, lad være med at forsimple motivet – det er bare med at give den gas med detaljerne.
Da jeg havde været lidt nervøs for, at vi ikke kunne få trykt et mega detaljeret motiv, havde jeg faktisk udeladet nogle mindre detaljer. Men da vi modtog trøjerne, blev vi overraskede over, hvor præcist og detaljeret trykket var. Det havde godt kunnet klare yderligere detaljer, og det holder i vask.
Og så er det bare med at skille sig ud. Research destinationens historie og seværdigheder og find noget, der karakteriserer stedet, og hvordan det kan relatere sig til studieturen, man skal på. På den måde bliver trøjen både unik og personlig.'
Skål og på gensyn
Så er enden af endnu en Smilo-artikel nået! Vi håber, at du, kære læser, er lige så begejstret for kreativiteten bag og udførslen af Marius' og 2.Z's lækkerhed af en studietrøje, som vi er.
Tusind skud udgår til Marius, der tog sig tid til at fortælle om motivet. Må I have en fantastisk studietur!
Har du og din klasse også en fed studietrøje, som I gerne vil vise verden, så skriv endelig til os på bjarke@smilo.dk !